akcyza na hybrydy

Jaka jest obecnie akcyza na hybrydy?

Pojazdy hybrydowe typu PHEV są oficjalnie zwolnione z podatku akcyzowego. Przepisy zostały przedłużone o dwa lata, ale nie dotyczą niestety wszystkich aut. 

Czym jest akcyza na hybrydy?

W ostatnich latach akcyza na hybrydy cieszy się naprawdę bardzo dużym zainteresowaniem. Dlatego nikogo nie powinna raczej dziwić rosnąca popularność pojazdów hybrydowych typu plug-in. Trzeba też zwrócić uwagę na licznik elektromobilności, który jest wydawany przez PSPA, czyli Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. W 2020 roku zarejestrowano aż 4082 modeli PHEV. Jest to duży wzrost w porównaniu do 2019 roku, w którym zakupiono jedynie 1579 takich pojazdów. Ceny aut mogły zostać obniżone przez producentów, dzięki uldze podatku akcyzowego. Wiele osób nie ma nawet pojęcia, jak zapłacić akcyzę za samochód przez internet. Nie jest to raczej nic skomplikowanego, dlatego nawet mało doświadczone i początkujące osoby powinny sobie z tym poradzić. Niektóre auta USA są zwolnione z tego podatku. 

Jaka akcyza na hybrydy?

Należy jednak pamiętać, że pojazdy hybrydowe typu plug-in, które mają silniki spalinowe o objętości przekraczającej 2 litry nie zostały objęte zerową stawką podatku akcyzowego. Jeżeli chodzi o tradycyjne hybrydy o objętości skokowej większej niż 2 litry, ale mniejszej niż 3,5 litra to ulga wynosi aż 50 procent. Normalna wysokość podatku akcyzowego wynosi 18,6%, natomiast w takiej sytuacji jest on obniżony do 9,3%. Informacja o zwolnieniu pojazdów hybrydowych plug-in z podatku akcyzowego została potwierdzona przez Ministerstwo Finansów. Dzięki zerowej stawce podatku, producenci mogą produkować coraz więcej pojazdów, które spełniają nawet bardzo surowe normy emisji dwutlenku węgla. Hybrydy ładowane z gniazdka są oczywiście objęte zerową stawką podatku, czyli najbardziej preferencyjną ze wszystkich. Trzeba niestety pamiętać, że pojazdy, w których pojemność silnika spalinowego wynosi więcej niż 2 litry nie zostały objęte tą preferencją. 

Ulga w podatku akcyzowym

Droższe modele, wyposażone w ponad dwulitrowe silniki nie będą dofinansowywane przez rząd. Należy jednak mieć na uwadze, że zwolnienie hybryd PHEV z akcyzy obowiązywało na razie do 1 stycznia 2021 roku, więc miało jedynie czasowy charakter. Termin ten został jednak wydłużony do 31 grudnia 2022 roku. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w ustawie z 27 listopada 2020 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Jeżeli chodzi o pozostałe hybrydy, to podstawowe stawki akcyzy na samochody zostały obniżone o połowę. Należy zwrócić szczególną uwagę na hybrydy MHEV, czyli auta z silnikiem spalinowym, które jednocześnie są wyposażone w elektryczne urządzenia. Niestety urządzenia elektryczne nie są wystarczająco wydajne, żeby mogły napędzać samodzielnie auto. W Polsce w 2020 roku zarejestrowano 577 hybryd ładowanych z gniazdka. Jest to aż 11 procent mniej niż w poprzednim roku. Auta hybrydowe są doskonałym rozwiązaniem w czasie kryzysu inflacyjnego. Ceny paliw poszły drastycznie do góry, więc warto chociaż przemyśleć zakup pojazdu hybrydowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.